Midgårdsskolans ambassadörer för Barnrättsprinciperna

De tio barnrättsprinciperna

  1. Ta ansvar för att respektera barnets rättigheter och förbinda sig till att främja mänskliga rättigheter för barn
  2. Bidra till att avskaffa barnarbete i hela företagets verksamhet och i samtliga affärsförbindelser
  3. Erbjuda anständiga arbetsförhållanden för ung arbetskraft samt föräldrar och vårdnadshavare
  4. Se till att barn skyddas och är trygga i hela företagets verksamhet och i alla företagets inrättningar
  5. Se till att produkter och tjänster är säkra och sträva efter att främja barnets rättigheter genom dem
  6. Använda marknadsföring och reklam som respekterar och främjar barnets rättigheter
  7. Respektera och främja barnets rättigheter i relation till miljön och till fastigheterna som förvärvas och används
  8. Respektera och främja barnets rättigheter i säkerhetsarrangemang
  9. Bidra till att skydda barn som drabbats av olyckor
  10. Stödja samhälls- och regeringsinsatser för att skydda och tillgodose barnets rättigheter
Det är nu över ett år sedan UNICEF, Rädda Barnen och FN lanserade dessa barnrättsprinciper. De känns verkligen aktuella nu efter fabriksraset, Rana Plaza Building i Bangladesh, där över tusen fabriksarbetare omkom och långt fler skadades. Läs artikel i New York times här. Artikeln handlar först och främst om hur händelsen fått H&M att agera för bättre säkerhet, trots att inget kunde knyta deras produktion till den rasade fabriken.
 
Vad kostar vår billiga nya tröja egentligen? Vad innebär de låga priserna vi betalar för de barn vars mamma dör eller blir handikappad för livet? Trygghet, säkerhet, brandskydd, arbetsrättsliga frågor, är sådant som faller mellan stolarna när produktionen görs långt, långt borta för en timlön som är en spottstyver av vad som skulle behöva betalas ut i väst.
 
Detta att både företag och allmänhet ska veta om att Barnrättsprinciperna finns och dessutom efterfråga att de efterlevs är något som mina sex elever i kursen Journalistik, reklam och information har sysslat med ett par lektioner. Det är Evelina Fredriksson från Reach for Change, som har givit dem uppdraget (jag har skrivit om det tidigare här ), och idag fick de presentera sina idéer och strategier.
 
 Lisa och Josefin gör en engagerande presentation
 
En engagerad Evelina Fredriksson lyssnar och antecknar, Linnea ocxh Emma lyssnar också
 

Tack Evelina och Reach for Change för uppdraget. Vi har lärt oss mer om CSR (Corporate Social Responsibility) NGO (Non Governmental Organization) och Non Profit-uppdrag, samt mycket, mycket mer. Kan tänkas gav samarbetet mersmak och eleverna får fortsätta att vara ambassadörer för Reach for Change och Barnrättsprinciperna.