Modekroppen- ett städfynd

 
Jag kommer ihåg när jag var liten och drömde om att bli en duktig tecknare. H&M hade modeteckningar på Dagens Nyheters framsida i högerspalten, långa och superslanka. Jag kommer också ihåg hur Åke Skiöld tittade på mig i annonser i Kalle Anka, och lovade mig att jag skulle bli en duktig tecknare om jag köpte hans brevskola. Precis som Arne Tammer lovade en fin kropp i utbyte mot en kvart om dagen och kostnaden för brevkursen. Min metod blev nog främst att teckna av de bilder som fanns i både DN och mammas Femina.
 
Nu är det så kallad instutionsdag på skolan. Vi städar och röjer, sorterar och fastnar i högar av nostalgi, mellan de hysteriska dammattackerna. Min kollega Paul hittade ett häfte med Åke Skiölds, Teckningskursen Svart och Vitt, häfte 13, och då kom vi ju av oss för en stund, hänförda av Skiölds formuleringar kring normalkroppen och modekroppen. Manskroppen gås också igenom.
 
 
 
 
 
 
Så här ser häftet ut...inte blir mina hyllor tommare, jag bara samlar på mig det som andra sorterar ut, detta KAN MAN BARA INTE SLÄNGA
 
Nu kommer kollegan Paul och vill att jag ska erkänna att han är ett geni som ger mig detta. Han var bombis på att jag skulle gå igång och börja blogga med en gång. Så rätt han har!
#1 - ebba sjöberg

så himla ballt! hälsa bästa paul.

Svar: Kram på dig Ebba! Jag ska hälsa honom, han kanske läser din kommentar! Kul att du tittade in!
MammaMedia

#2 - Lars (konstmodell)

Jag tycker att detta är tydliga exempel på den väv av influenser från media och annorstädes som i vår tid och kultur tillsammans bidrar till en skev bild av Hur normalkroppen är och hur idealen säger att den skall vara.

Länken till ditt inlägg kommer nog till användning.

Svar: Hej! Kul med en kommentar! Vi diskuterar just nu i klassen om modeller och varför man tecknar och målar nakenmodeller och vilka som är modeller. Jag berättar om mina år med kroki och modellmåleri och att de flesta modeller också håller på med konst på olika sätt. Hur ser det ut för dig?
MammaMedia

#3 - Lars (konstmodell)

Tack för svaret.

Av de konstmodeller jag har kontakt med så är det många som passar in på det om egna skapande eller konstnärliga sidor med t.ex teckning, fotografi, dans, nycirkus med mera. Själv håller jag mig även bakom kameran.

Undervisar du i teckning eller var det i annat sammanhang det kom upp?

Gilla gärna min sida på Facebook.

https://www.facebook.com/konstmodell.punkt.se

Svar: Hej igen!Jag är gammal bildlärare, jobbat på högstadiet i bild 84-91. Sedan 94 medielärare på gymnasiet.
MammaMedia