Lycka

Ett fantastiskt projektarbete av Sandra Walter
 
Att hålla i lite mellansnack på ett par avslutningar är väl inget, ja, eller inget att bli nervös för i alla fall. Eller en del kanske gör det snabbt och spontant och liksom bara skjuter från höften. Jag var nervös, jag skjöt i och för sig med en plastpikadoll, men inte från höften i den symboliska betydelsen att man bara tar vad man har här och nu.
 
Temat var bestämt utifrån bildtvåornas scenografiidé-Sjörövare,Karibien, Tortuga och Pirates of The Caribbean. Och eftersom det var skolavslutning och student så tyckte jag att man borde prata om definitioner av lycka utifrån Sjung om studentens lyckliga dag...Detta gjorde att jag fördjupade mig i min elev Sandra Walters projektarbete, Lyckohandboken och jag läste dessutom hela Nisse Simonsons Varför mår vi så dåligt när vi har det så bra. Det gjorde jag på nationaldagen, då ångesten rev mig som värst över att jag tagit på mig detta uppdrag. Appropå rövartemat så kände jag att jag var tvungen att ta reda på något om det och fundera över orsaker och lite fördelning av jordens resurser.
Utseedentemat kom sig nog av att jag skulle sitta i en båt med en kikare. Och en del hjärtefrågor dyker upp så fort de får chansen.
 
-Jamen varför tar du på dig det då? varför säger du inte bara nej, frågar sig folk. Kanske för att jag tycker att det är hemskt, vidrigt, pirrigt, otacksamt och alldeles, alldeles...UNDERBART! Att tolka ett tema, att göra research och formulera tankar och teser som förhoppningsvis kan skapa lite mening kring temat. 
 
Nu strök jag hela lyckotemat men jag tar med den texten här. Här är hela pratet utom presentationerna av akterna:
 

Tortuga är idébasen för den här avslutningen. En ö i Karibien, koloniserad av Spanien och sedan erövrad av Frankrike på 1600-talet. Det mytomspunna sjöröveriet uppkom när livegna europeer flydde sitt fattiga eländiga liv och började livnära sig på de ofta rikt lastade fartygen som trafikerade Karibiens farvatten.

För att slippa röveri måste kanske de som har, börja dela med sig på riktigt av mat, mark, makt och pengar.

2% av världens vuxna äger mer än hälften av jordens tillgångar.

Hälften av mänskligheten delar på 1%.

Jag försvarar inte stöld eller sjöröveri, det gör sig bäst på film. Men orättvisorna är grogrund för entreprenörskap i den undre världen.

Men för bövelen, det är ju skolavslutning!

Man lever inte av bröd allena, musik, dans, konst och kultur är livsviktigt och det vill vi dela med oss av idag. 

 

 

Projekt betyg 2013 ska vara avklarat. Nu är det beach 2013 som hägrar…

Spana ut med kikare

Oj, oj, oj, aj, aj, aj, vad det är många som står framför spegeln, granskar sig själva kritiskt och nyper och drar;

För mycket på ett ställe, för lite på andra, för tjocka lår och saknade sexpack. För breda höfter, för smala höfter, för stora fötter. För lite hår på vissa ställen och hår som förväntas genera oss på andra ställen. Hur ser ni ut? Hur ser vi ut?

Ser ut. Ja men lyft blicken och se ut. Se ut i världen och se människorna runt omkring dig. Då kommer du också att bli sedd som den du är.

 

Sjung om studentens lyckliga dag...Hoppas att detta är en sådan och att ni har många lyckliga dagar framför er. Ett par tips på vägen:

Filosofen Epiktetos som levde under den grekiska antikens guldålder sägs ha sagt: Det är inte hur vi har det, utan hur vi tar det.

Neuroendokrinologen Bruce McEwan sammanfattar det så här: Ät vettigt, rör på dig och ha roligt med dina vänner!

Sandra Walter en av studenterna här har i sitt projektarbet lyft fram fem lyckoknep:

Tacksamhet- visa och vara

Sluta grubbla och jämföra- använd tankens kraft för att bryta spår

Goda handlingar- snällt, smart och smittsamt

Att förlåta och bli förlåten

Att försöka leva här och nu

 Så kom igen; Lyft blicken. Se ut som en rövare. Fånga dagen och dela mer er!

Nu kommer kören och sedan vill vi höra er sjunga

 
Här är en klart läsvärd bok, han ska vara en gudabenådad föreläsare också men jag har inte haft lyckan att ta del av det, än
 
 För mig är naturen och det vackra jag kan se där en viktig källa till någon sorts lycka åså grönt förstås....
 

Lycka kan också vara att snart ha sommarlov, att ha skrivit på alla betyg och att ha ett härligt och meningsfullt arbete att komma tillbaka till.
 
Här har Åsa fångat mig på bild efter avslutningarna och lagt uty på Instagram. jag tycker att jag ser lite vild och lycklig ut