Mediekommunikation inför Mindyard
PM Mindyard 2013
Tema: Etik
Ledord för formgivning: Ljust Pasteller Naket
Format: Bredd 246 mm. Höjd 354 mm.
Tidningen kommer att innehålla redaktionssidor samt tre delar:
1) Självporträtt och texter utifrån tankar om objektivitet kontra stereotyper (6 texter fördelade på X antal sidor) Färdigställdes under hösten av foto och textelever.
2) Modereportage på temat etik (4 texter på X antal sidor)
Text- och fotoelever delas in i grupper. Varje grupp samarbetar fram ett etiskt koncept som ska resultera i ett modereportage och en intervju. Modereportage och intervju ska utgå ifrån samma etiska ”problemområde”.
3) Etiska statements (6 olika)
Textelever och JRI jobbar med texter kring etiska statements. Ett slags mediekollage med bilder och text som uttrycker någon form av mening eller åsikt utifrån tema och ledord.
Detta är början av PM:et för arbetet med tidningen Mindyard som våra tvåor ska göra. Igen är vi igång i ett större projekt med flera lärare och kurser inblandade; foto, grafisk design, text samt Journalistik, reklam och information. Min roll i det hela är delvis texten, intervjuteknik, helhet, men framförallt är det att styra ihop något jag har valt att kalla etiska statements. Jag vet inte riktigt än hur jag har tänkt, mina kollegor ännu mindre och eleverna mindre, minst! Men vi har av dyra konsulter fått lära oss att det är nyttigt att ge sig ut i det okända, att våga prova nya grepp och inte alltid ha alla svar, så vi får se vad det blir och hur det blir. Min något oformulerade grund ska kanske äntligen få ord här, i bloggen: Jag tänker mig att uppgiften handlar om att man vill uttrycka något, en åsikt eller en reaktion på något man uppmärksammat i medierna, något som har en etisk ingång. Med hjälp av bilder, tecken, symboler och text ska man försöka formulera detta budskap, till en bild som i tidningen Mindyard får sin mottagare. Inspiration är till exempel följande bilder från Adbusters: