Mediekommunikation inför Mindyard

                    

Roliga statements från Adbusters
 
 
 

 

PM Mindyard 2013

Tema: Etik

Ledord för formgivning: Ljust Pasteller Naket

Format: Bredd 246 mm. Höjd 354 mm.

Tidningen kommer att innehålla redaktionssidor samt tre delar:

1)      Självporträtt och texter utifrån tankar om objektivitet kontra stereotyper (6 texter fördelade på X antal sidor) Färdigställdes under hösten av foto och textelever.

 

2)      Modereportage på temat etik (4 texter på X antal sidor)

Text- och fotoelever delas in i grupper. Varje grupp samarbetar fram ett etiskt koncept som ska resultera i ett modereportage och en intervju. Modereportage och intervju ska utgå ifrån samma etiska ”problemområde”.

 

3)      Etiska statements (6 olika)

Textelever och JRI jobbar med texter kring etiska statements. Ett slags mediekollage med bilder och text som uttrycker någon form av mening eller åsikt utifrån tema och ledord. 

 

 

Detta är början av PM:et för arbetet med tidningen Mindyard som våra tvåor ska göra. Igen är vi igång i ett större projekt med flera lärare och kurser inblandade; foto, grafisk design, text samt Journalistik, reklam och information. Min roll i det hela är delvis texten, intervjuteknik, helhet, men framförallt är det att styra ihop något jag har valt att kalla etiska statements. Jag vet inte riktigt än hur jag har tänkt, mina kollegor ännu mindre och eleverna mindre, minst! Men vi har av dyra konsulter fått lära oss att det är nyttigt att ge sig ut i det okända, att våga prova nya grepp och inte alltid ha alla svar, så vi får se vad det blir och hur det blir. Min något oformulerade grund ska kanske äntligen få ord här, i bloggen: Jag tänker mig att uppgiften handlar om att man vill uttrycka något, en åsikt eller en reaktion på något man uppmärksammat i medierna,  något som har en etisk ingång. Med hjälp av bilder, tecken, symboler och text ska man försöka formulera detta budskap, till en bild som i tidningen Mindyard får sin mottagare. Inspiration är till exempel följande bilder från Adbusters:

 

    
 
       
 
Även dessa bilder av Barbara Krüger och Krister Themptander ingår i inspirationskittet:
 
                    
 

             
 
Konstnärsduon  Guilty&Guilty gjorde för över tio år sedan en konstinstallation eller kupp, som gick ut på att de klippte isär och ihop, på nya sätt, en massa löpsedlar från Aftonbladet och Expressen och sedan klistrade de upp dem över hela stan i Stockholm. Följden blev roligt nog att Expressen polisanmälde de falska löpsedlarna eftersom de ansåg dem kränkande, som att inte de riktiga löpsedlarna kränker oss varje dag! Materialet har sammanställts i en bok, Det kan inte vara sant, utgiven av Kartago Förlag 2002. Rasmus Malm och Svante Tidholm har skrivit inledande texter. Här är några uppslag.
 
 
 
 
GuiltyGuilty vill återupprätta det offentliga samtalet och Malm som har skrivit förordet till boken hänvisar till de franska situationisterna som är en grupp som vill ifrågasätta begrepp som konst, politik, vardagsliv, och de presenterar sätt att ta scenen i besittning, som i detta fall, där man kommmunicerar i det offentliga rummet, som idag alltmer är fullbokat av kommersiella budskap om allt vi ska KÖPA. Löpsedlarna i boken är exempel på det som situationisterna kallar för detournement, en handling som ändrar riktningen i ett flöde, ockupation,kapning, förvirring, ifrågasättande, betydelseförskjutning etc. Kanske är det något sådant jag är ute efter med min idé om etiska statements. Vi får se, det kanske blir sex helt vita, tomma sidor, det kan bli elevernas statement, en reaktion på en flummig lärares kreativa kaos.
 
Här är en rolig blogg om GuiltyGuilty
 
 
Den här Jan Stenmark-serien är också inspirerande, men grym och svår att passa in på ämnet kanske...