Dålig dag på jobbet

Låt mig va ifred, jag duger inte till någonting!
 
 
Jag antar att alla ni andra är fullkomligt kompetenta för det ni sysslar med, att ni alla känner er på topp och vet vad som behövs vid varje fråga du kan tänkas få. Själv skakar jag idag, i grunden, varje gång en elev rör på läpparna, jag skälver i fasa över att det kan komma ytterligare en fråga jag inte kan svara på. Hur ska jag konvertera min wawfil så att jag kan publicera den i wordpress? Hur ska jag göra när jag ska lägga in en ny header? Jag har min seriebild som pdf, hur ska jag få in den i wordpress? Min förnämlige kollega i kursen digitalt skapande har förberett hela lektionen, han har gjort megapedagogiska tutorials i vår lärplattform Fronter och han har en genomgång som verkar göra att alla elever förstår precis vad dom ska göra. Jag försöker hinna ta närvaro, men inte ens det lyckas jag med, Erik Pettersson hinner före...
 
Jag känner mig som en enorm fotboja som Erik smidigt försöker hantera på bästa sätt, han behandlar mig varsamt och positivt, kanske misstänker han att min hårddisk annars ska brisera och jag bryta ihop. Jag hämtar pennor, äkta blyerts och skriver några lappar med namn som eleverna ska dra för att de ska veta vem de ska intervjua. Där känner jag mig säker, papper, blyerts och det svenska alfabetet. Jag hämtar kameror. Jag vill stanna i förrådet, längst in, gömma mig tills jag känner mig som en bättre lärare. Jag har skrivit om dilemmat med att JAG undervisar i kursen Digitalt skapande flera gånger tidigare, bland annat i nedanstående länkar.
 
 
 Jag har lärt mig grunderna i Photoshop, men det är fortfarande så mycket kvar att lära. Eleverna är snälla, kanske känner dom också som Erik, dom vill vara snälla med mig precis innan jag failar totalt. Egentligen är det otroligt roligt och spännande, men det är för myclet teknik.
 
En underbart snäll hälsning gör min dag idag. Det är eleven Nicole som hälsar från sin kompis Maria i Sågmyra, Dalarna, som tydligen gillar min blogg. Tack Maria! Och alla ni andra, kom ihåg, även om det låter floskligt, beröm varandra mer, det gör skillnad! Jag ska berömma Erik och alla snälla elever idag.
 
När jag blir kvar i klassrummet efter lektionen så kommer min kollega Carina Andersson in och då blir det lite kul, för vi är lika fredagsfina bägge två.
 
Eller förresten, grunderna i Photoshop var kanske en överdrift, den andre Erik, Fällgren, som också undervisar i digitalt skapande fick hjälpa mig för att byta ut bakgrund. Men Carina och jag ser i alla fall fredagsfina och glada ut.
 
PS! Rubriken i bilden är såklart en hälsning och koppling till Solja Krapus bok med titeln Mogen för skrubben, där andledningen till skrubben är en helt annan. Läs boken, den är bra och skitrolig!