Vintrigt vemod

 
Lönen är slut långt innan månaden är det. Livet känns kort och förbirusande. Jag håller på att bli gammal, eller jag har i alla fall rent statisktiskt sett, levt längre än den tid jag har kvar att leva. Trots att jag håller mig vältränad och är ganska stark så håller liksom konturerna på att flyta ut och bli diffusa, flyende eller gropiga.
 
En mattelärare har flyttat in i vårt arbetsrum. Hon har ställt en burk Mango Body Butter på sitt skrivbord. Jag tjuvar en liten klutt, gnider in i händerna och färdas blixtsnabbt drygt tjugo år tillbaka i tiden. När jag väntade Klara smorde jag in min mage, varje dag, med just Body Shops Mango Body Butter. Det är så länge sen, men minnet känns knivskarpt nära. Klara har flyttat hemifrån. Jag vill inte jobba, jag vill fokusera på att fånga och hålla kvar livet. HJÄLP!
 
Klara med Fanny som hon bor med nu ett tag framöver
 
Tulpaner lindrar och förstärker vemodet, de är vackra - och förgängliga - och vissnar liksom jag...
 
Ett skidspår i februarisol är kanske det enda som lindrar vemodet fullt ut
 

Jag har en i grunden optimistisk livssyn, dessutom trivs jag superbra på mitt jobb. Men jag tror det var mangodoften som puttade ner mig i ett vemodsdike. Nu ska jag kravla mig upp igen och samla ihop mig inför lektioner, bedömning och det kommande inlägget om Gudrun Schyman. Jag luktar på mina skrynkliga, mangodoftande händer...tänk vad de har varit med om, vårdat, smekt, matat och SHIT, nu är jag visst nere i diket igen!
#1 - Anna Sjöberg

Jag blev riktigt berörd av din krönika. Kan känna mej lätt åksjuk av positivismens eviga krängande bland oväsentligheter. Jag är själv inte helt oskyldig. Därför var det underbart med lite allvar och vemod. Och en påminnelse om att ta tillvara på livet . Även med lite skrynkligare tassar.

Svar: Gulligt med skrynkliga tassar å tack för respons! Och ja, jag håller med, jag kan absolut vara tjosanhoppsan åh så carpediemlovely och positiv ¨så en dikeskörning kan kännas okej och sann.
MammaMedia

#2 - Paul

Hej hå hej hå till gruvan vi nu gå .... osv osv
Nu är det ju likväl så att det finns några av oss i din närhet som har ännu kortare väg till stupet. Om nu det kan liva upp dig? Nähä inte det .. Ja då vet jag inte riktigt vad jag ska säga
Tjolahopp kankse?
Paul

Svar: Kära du, du är en del av vemodet, du som ska lämna mig!!! Men du är å andra sidan alltid upplivande och det hoppas jag kunna få del av även när du slutat jobba.
MammaMedia

#3 - Anna Sjöberg

Hej mammamedia, jag tänkte verkligen inte alls på dej vad gäller åksjukan! Du är ju rolig med avväpnade självdistans. Och samtidigt i alltid i ditt alldeles eget skinn.

Svar: Kram på dig och från mitt helt extremt vintertorra skinn! Tack för support!!
MammaMedia