Kommunikationskampanjer för en bättre värld

 Igår hade vi release för informationskampanjen Frukta inte kondomen. Jag har skrivit om kampanjen i ett flertal tidigare inlägg; Pondus, The Core och MIdgårdsskolan, Vinnare utsedd i kamanj för säkrare sex. Nu var de här, beställarna från Västerbottens Läns Landsting Eva-Britt Carlsten och Kerstin Granberg Lundgren. Vi hade också tre personer från Landstingets informationsstab, bland annat Annelie Hägglund kommunikationsstrateg. Kampanjen som våra elever tagit fram är ett steg mot målet att Västerbotten ska ha världens bästa hälsa år 2020. Att våra ungdomar håller sig friska och fria från  bland annat klamydia och att de slipper utsätta sig för oönskade graviditeter är en viktig del.
 
Pondus har förvaltat och förädlat det vinnande kampanjbidtaget med hjälp av The Core, som har jobbat med 3D och animationer och gjort en sprallig fruktfilm. Vår kollega Paul menar att fruktstund härmed har fått en helt ny betydelse.  Marcus Strandberg från the Core och Malin Johansson VD på Pondus kommunikationsbyrå var på plats. 
 
 
 
 
Här är kampanjlogotypen, den har jag snott från AnitaBJohanssons blogg
 
 
Paul har satt upp hela serien med fyra olika affischer i vårt arbetsrum
 
 
Eva-Britt och Kerstin packar upp kampanjmaterial
 
 
Ena sidan av foldern, ursäkta dålig kvalitet, Anita skickar säkert bättre filer, eller så läxar hon bara upp mig
 
 
Så här ser andra sidan ut, som också innehåller en kondom. Här har man jobbat hårt med att förenkla språket och befria det från moraliska pekpinnar
 
Det var lite svårt att dra någon stor publik till kafeterian men ett gäng polisaspiranter, delar av lärarlaget, vår rektor och många av våra treor var på plats. VLL hade skickat ut pressmeddelande MEN min erfarenhet är att det är jättesvårt att få media att rapportera om positiva skolnyheter. Vi var ganska välbevakade i samband med redovisningen på Folkets Hus i alla fall. Här är filmerna och de tycker jag absolut är värda lite mediatid. De kunde vara ett glatt inslag i Västerbottensnytt som kompensation för alla eländiga nedskärningar man rapporterar om i Landsting och arbetsmarknad i stort.
 
 
 
  
 
 
 
 
 
Jag läste med förfäran om situationen för kvinnor i Sydafrika i söndagens DN. 
Marlene van Niekerk skriver om ett land som är i krig med sig själv, där kvinnor och flickor  behandlas som försvarslösa djur, ju längre ner på samhällsstegen desto värre. De rika och välbeställda betalar dyra pengar för lås, larm, vapen och murar, men kan heller aldrig känna sig säkra. Kvinnor i Sydafrika tvingas leva som jagade djur. Även här pratar man om att man måste genomföra någon sorts kampanj. Vilken uppgift!  Eller vad gör man åt situationen för flickor och kvinnor i Indien? Läs här i Aftonbladet om den femåriga flickan som brutalt våldtogs och misshandlades. Vilka budskap ska kommuniceras till vilka; beslutsfattare, företag, medborgare, fattiga som rika?
Varken kvinnor eller män är djur! Trots fattigdom och elände har man aldrig rätten att ge sig på någon sexuellt. Varje människa ska ha rätt till sin egen kropp och sexualitet. 
 
Kan inte låte bli att koppla detta även till feministhatet och näthatet. Jag håller på att läsa Maria Svelands bok, Hatet. Det är slående hur dessa näthatare ofta hamnar i att de just vill skända kvinnorna sexuellt. När maktlösheten, argumenten och förnuftet tryter, då återstår det allra lägsta. Dessa näthatare är för det mesta män och jag kan tänka mig att det är män som känner sig undanskuffade, meningslösa och definitivt hotade i sin manlighet och kanske sin mänsklighet. Maria Sveland skriver om hur de fått stor plats i den offentliga debatten, bland annat ett av de begrepp en av dem myntat, den så kallade "statsfeminismen", som tagit sig ända upp i de mest etablerade partier och debattörers agenda. Som att det är det som är problemet, att det är män som förfördelas allra mest, som har lägsta löner.Läs boken! Men gläds också åt att vi trots allt har förutsättningar att leva i ett av världens mest jämställda länder. Våra uppväxande söner måste få bli säkra i sin roll som jämställda. De måste lära sig att det inte är ett hot, utan en nödvändighet för att de ska få ut så mycket som möjligt av livet.
 
Att göra en kampanj som på ett jämställt sätt, visar att feminism och jämställdhet är något som gynnar alla, det kanske är nästa skoluppgift.
 
 
 
#1 - Anita BJ

Hahaha! Jag är hård som flinta ;)
Har TYVÄRR inte några bilder i god kvalitet, önskar de hade lagt ut hela kampanjmaterialet på sin kampanjsida!

Svar: Ibland får det räcka med okej. Ska man vara snabb och få med en bråkdel av det man vill skriva om och visa dokumentation för så får det bli enkelt ibland.
MammaMedia

#2 - Anita BJ

Jo det ligger nåt i det!