Student 2010, mediepedagog idag

 
Marlene Bergmark vikarie i digitalt skapande
 
Min kollega Erik Pettersson är hemma med sin ganska nyfödde son och vi har kopplat in Marlene som tog studenten från Midgårdsskolans Medieprogram i juni 2010. Hon fotar mycket för en bildbyrå (Marlene Bergmark på Rockfoto) och till sin blogg, Surrealistiskt. Vi försöker ofta ta hit gamla elever som gästföreläsare för det är ett superpedagogiskt grepp. Eleverna lyssnar på ett annat sätt, de får förebilder och goda exempel på vad man kan lära sig och vad man kan bli. Att de kommer tillbaka så snabbt som efter knappt två år är dock lite ovanligt. Marlene har gått  igenom Photoshop med elevgrupper i både årskurs ett och två, och grupperna har varit på mellan 35-45 elever och det har inte ens funnits sittplatser för dem alla, en mardröm för den mest rutinerade mediepedagogen.  Hon har varit hur cool som helst och jag har lärt mig så mycket. Men jag har inte tillämpat allt rätt i denna bild, men lite smart skärpa och lite färgkurvor och kanaler har jag allt varit och dragit i. Hade det inte varit för att lärarlönerna är så låga utifrån hur lång utbildning man har och komplexiteten i arbetet, så vore Marlenes yrkeskarriär självklar; min kollega snart! Eller som lärare någon annanstans. Vi får hoppas på framtiden, att samhället, alla föräldrar, företagare och politiker inser vilken nationalekonomisk katastrof det är att det är så få av de allra bästa och mest motiverade som vill bli lärare för den kommande generationens skolbarn.
 
Själv var jag lite extra snygg idag med matchning i beige och svart och lite fredagspaljetter på koftan
 
 
#1 - Anita BJ

Och Marlene är inte bara begåvad, utan även vacker som en dag! Kanonfin bild Cicci.

Svar: Taget med en av våra nya kameror! Jag velar och velar och velar kring mina tekniska val, jag försöker fota lite hemma och testa hur jag får möjligheten att ställa skärpedjup själv. Ska lägga in någon av bilderna senare.
MammaMedia