Rädsla för estetik och kreativitet i dagens skolpolitik

 
 Andra dagen i Östersund ägnar vi mycket tid till att diskutera gymnasieskolan som helhet och vilka konsekvenser den likriktade och estetikfientliga skolpolitiken har för våra ungdomar. Idag handlar det om att "Du ska bli lönsam lilla vän" Lönsam och möjlig att stoppa in i ett utav facken samhällsvetenskap, naturvetenskap eller teknik. Väl där ska du helst så småningom bli galet kreativ och entreprenöriell och starta framgångsrika företag som lyfter Sverige som exportland, HEPP!
 
På många håll i landet får man för få sökande till estetiska programmet bild och form, på en del håll släpper de kommunala gymnasieskolorna ifrån sig det programmet till de privata aktörerna. Därmed släpper man kompetens, och välplanerade lokaler för tredimensionell och tvådimensionell bild byggs kanske om till samhällsnyttiga lektionssalar där grupper om trettio elever kan matas med riktig kunskap. Den propaganda om vilka ämnen som är nyttiga och ger meritpoäng för ansökan till universitetet har spridit en rädsla hos både elever och föräldrar och gör att man inte vågar söka, till exemepel en bild eller illustrationskurs eftersom det inte ger bonus poängmässigt för högskolan. Fast det är kanske precis just där, på de kurserna, eller dramakursen, eller filmproduktionskursen, som fröet till kreativitet och entreprenörskap föds. Rättning i leden skolpolitiker! Fundera på vad bildning är! Fundera på vilken kunskap som gör livet värt att leva. Inse kraften i de estetiska ämnena både för människan som individ, särskilt i de viktiga ungdomsåren, men också för samhällsekonomin och Sveriges företagande i stort. Jag har skrivit om detta i inlägg tidigare bland annat här: Kreativitet lindrar smärtan...
Två fokuserade Gävlekollegor med lamminnanlår och svampfyllda kåldolmar
 
 
Reklamens och kommunikationens AIDA, attention, interest, desire och action på en kexlåda på restaurang Hov vis Jamtli
 
 
Jens Eriksson från Piteå
 
Detta är en låda men den är så tokigt fotad att det inte syns, dock ett litet pedagogiskt tips
 
Krister Sander från Sundsvall har tagit emot stafettpinnen, det syns att han är lärare i grafisk kommunikation
 
 Vi avslutar med att prata om det kommande examensarbetet, vem som ska ta nästa nätverksträff och vi peppar varandra att ta oss till Estetiska kongressen i Helsingborg, Nationell Estetisk Kongress, i april nästa år, den ska handla om värdet av och synen på de estetiska ämnena i skolan, representater från alla politiska partierna ska komma och redogöra för sin syn. Även estiska ämnen och kunskapskrav kommer att tas upp och det blir föreläsningar och workshops.
 
Krister Sander från Sundsvall får stafettpinnen och uppdraget att se om de kan ta på sig värdskapet. Hur otroligt det än låter så ska Krister gå i pension nästa höst och man undrar hur vi ska klara oss utan honom, som varit med från start. All heder åt Krister!
 
 
#1 - maria

Så grymt bra skrivet, Cissi. All heder åt dig för detta inlägg! :-) Jag har läst på högskola och tagit två fina examina med högsta möjliga betyg (en fil. kand. och en fil.mag.) - detta TROTS att jag gått medieprogrammet...

Jag själv är en mycket, mycket - ja, JÄTTEMYCKET - stolt förstakullsselev (93-96), men det är så många som är fördomsfulla och dumma och tycker och tänker och tror så himla mycket, helt i onödan. MP eller estetik är inte, och har aldrig någonsin varit "flum". Inte någonstans.

Keep up the very good work! :-)

/ din bibliotekarie med ögon könsliga för grönt

Svar: Tack kära du, det värmer. Jag tror att vi måste försöka höja våra röster och höras i debatten. Nils-Erik Liedman som skrivit boken Hets, om svenska skolan manar lärarna till att själva tala för sig, han tycker att vi är ett för lydigt släkte,
MammaMedia