Mamma Media möter mode

Umeå Fashion Week pågår just nu i Norrlands huvudstad, min sköna hemmastad . Idag håller man inom modevärlden, det lite upproriska Umeå och dess krafter högt. Det röda universitetet, demonstrationerna på 70- och 80-talen, veganismen, hardcoren och utmärkelsen till Sveriges homovänligaste stad, delvis på grund av sin aktiva feminism är kanske något man tror påverkat modet negativt men tvärtom har det vidgat ramarna och gränserna och det har givit motkrafterna en chans att komma upp på catwalken. Och kanske är det så, att för att kämpa för en bättre värld och en bättre privat vardag så är mode en morot och en guldkant, så länge det inte blir ett räddhågset MÅSTE. Bill Cunningham sa i filmen vi såg igår:
-Modet är den rustning med vilken vi klarar vardagen.
 
Vitt och en goodiebag på Invitos VIP, mer om det längre ner
 
Jag ska i alla fall vara delaktig i modeparaden i morgon genom att modella för Rabalder. Det är genom en gammal elev, Maria Lundqvist, som jobbar i butiken. Jag har varit inne i butiken för att se vad som kan passa mig och jag fann en hel del vackert, vinrött, beige och grått. Jag känner mig säker bara jag slipper blått och vitt, volanger, jeans och T-shirts som är höga i halsen. Tvärtom mot för vad jag trodde, att de skulle plocka ut sådant som passade mig, så var det bestämt centralt vad varje modell skulle ha på sig. Så Petra, butikschefen sträckte fram till mig en turkosblå T-shirt, en petrolblå volangblus, ett par tajta jeans och en mönsterstickad kofta i blått och vitt. HJÄLP!!!
 
Här är Maria Lundqvist och butikschefen Petra på Rabalder
 
Det här rosa och vinröda hade jag spanat in, särskilt den vinröda spetstunikan till höger
 
Min mamma brukade ofta säga när jag var liten att: - Allt klär en skönhet...sedan brukade det vara en liten konstpaus och för att inte ta i för mycket så följde: - Inget missklär en ful. Jag är optimistiskt lagd och tycker att det ska bli awesome att bli friserad av Wixners och sminkad av proffs så jag ska göra mitt bästa i att bära blått och vitt, ryschigt, mönsterstickat och tajta jeans som jag ser lätt kobent ut i.
 
Här är de glada modellerna i Rabalders modeparad, Linda, Maria, Jenny, Anja och MM. Anjas lillasyster ska också gå med
 

Efter utprovningen på Rabalder så gör Anita B Johansson, hennes kusin Maria och jag ett lyckat försök att ta oss in på releasefest med Johanna N och Swedish Beauty Factory i samarbete med BIC Factory. Johanna N gör fantastiska smycken inspirerade av skog och natur.Jag har ett jättefint halsband med små fåglar på en gren på mig nu. Jenny Janse VD för Swedish Beauty Factory visade upp sina produkter och sin nya grafiska profil. Ni kan läsa mer om henne och henes företag här i artikeln som jag snott länken till från Anitas blogg.
 
Vi hade inga VIP-biljetter men som Midgårdskolans mest kända bloggare (okej, över 20 år) så gled vi galant in till bubbel, mingel och goodie bags. Vi hann med att lyssna på ett par låtar av Brita Kristina, vars skiva A New Game, också fanns i den lilla bagen, innan vi drog vidare till Folkets hus och Move.
 
 
 Anita B Johansson med kusin Maria håller på att slå hakan i bardisken när de ser att goodie bagen innehåller ett halsband från Johanna N
 
Lena Öhlund verksamhetsledare på BIC Factory presenterar Johanna N och Jenny Janse
 
Sanna Ångqvist till höger, ung entreprenör och yogainstruktör på sitt eget Mya Flow fanns också med i vimlet
 
Vidare till MOVE och filmen Bill Cunningham New York, en underbar film om en stor humanist med öga för kreativitet och individualitet. 
 
Bill på sin cykel på New Yorks gator
 
 Ett förtroligt nära samtal mitt bland alla arkivlådor. Har ni chans att se filmen så gör det
 

Vill ni läsa mer om detta så gå in på Anita B Johanssons blogg.