Knaprigt, nyttigt och supergott GI-knäcke

 
Förra helgen bjöd Annica Forsberg ( en kompis som formger stans absolut snyggaste rondeller i sin roll som landskapsarkitek på Tyréns ) på succéartat goda fröknäcken, vi åt dem med brieost, fikon, parmaskinka och bara precis som de var. Alla bara MÅSTE få receptet genast!!! Jag bakade med en gång jag kom hem och brände hela plåten, låtsades att de var okej samtidigt som jag förträngde cancerrisken. Idag har jag bakat för tredje gången och tror mig om att ha fått lite rutin och koll.
 
 
Ingridienser
 
1,7 - 2 dl dinkel fullkornsmjöl
1 dl solrosfrö
1 dl sesamfrö
0,5 dl krossat linfrö
0,5 dl pumpakärnor eller hackade pistaschenötter
2 tsk flingsalt
0,5 dl rapsolja
2 dl kokande vatten
 
Jag har också tillsatt 0,5 dl chiafrön för de ska vara gudomligt nyttiga med massa omegafetter och livsförlängande egenskaper, hiskeligt dyra dock, 119 kr på Hälsokraft, tipsa om ni hittar dem billigare nånstans.
 
 
Rör ihop all i bunken och smeta ut på en plåt med bakplåtspapper
 
Hmmm, det verkar svårt att får det jämt men det är bara att smöra och smöra
 
 
 
Skär spår med vass kniv så att det blir lagom stora bitar
 
Grädda i 150 grader i 50-60 minuter står det i grundreceptet jag fått av Annica. MIn ugn är lite för varm så jag fick  sänka lite, lite och eftersom jag brände första omgången så ställde jag tiduret på 40 minuter och tittade till dem men så fick de vara inne tio minuter till.