Bildmuseet-festlig och folklig vernissage



En solig dag i maj, den 19:e, min födelsedag, invigdes Bildmuseet, Umeås nya hotspot. Katarina Pierre invigningstalar för en välfylld sal. Här mötte jag gamla klasskamrater, gamla lärare, gamla elever, kända och okända personer och medieprofiler i en salig, folklig röra. Kanske är det något vi ska vara extra stolta över i Umeå, en härlig blandning av befolkningen som alla inser vikten av konst som samlingsplats. Här hoppas jag att mina elever ska nöta golven och utvidga tankebanorna. Jag hoppas att många ska komma en bit på vägen mot att bli mer mogna människor, det vill säga, ha förmågan att se sig själva utifrån och andra inifrån. Tänk om konsten till och med kunde omvända någon sverigedemokrat. Jag hoppas själv på konstnärliga upplevelser och fika med älvsutsikt. Jag älskar att det här stället finns nu.


Tre Midgårdselever som snart tar studenten och ska ut i fortsättningen av livet, Julia, Johanna och Matilda


Här inviger curatorerna Aileen Burns Johan Lundh konsthögskolans examensutställning Twenty Twelve as we know it, och vi får vara med och fira ett gäng färdiga konstnärer, efter fem års studier. KOnsthögskolans rektor Roland Spolander står längst till vänster.


Tag med barnasinnet när du betraktar konst sedan kan du klura på frågorna om livet ur ett moget, vuxet perspektiv och ta reda på mer om vad verket väcker hos dig...eller bara njuta av det sköna


Konstnären Bill Olson och bild- och mediepedagogen Paul Grahn samtalar och minglar

Medan jag själv är och upplever konst och reklamskoleutställningar i Stockholm, låter jag detta inlägg komma in oc hoppas återkomma med massor av spännande nytt från Berghs, Forsbergs, Beckmans, Konstfack och museet och gallerier. Ska försöka packa lätt. Kanske gör jag något desperat försök att blogga från mobilen.