Grytsbergs säteri

Här är Pia och Fredrik som sköter om ruljansen på stället
 
Vår mamma Elsa-Maria, har bjudit med oss barn, Pär-Åke, Niklas och mig, på en resa till Sörmland i våra förfäders spår. Jag ska skriva mer om hela resan senare. Men först ska jag skriva om det fantastiska ställe vi kom att bo på. Jag tog på mig att leta boende och började leta i Mariefred och Strängnäs men tyckte inte jag hitta något lockande och om jag gjorde det så var det antingen på tok för dyrt eller redan bokat. Av någon lycklig slump halkade jag in på ett erbjudande från Grytsbergs säteri. Det såg galet lockande ut, särskilt för en badglad typ som mig, och inte alltför långt från Mariefred dit vi skulle anlända med ångbåt. Eftersom det var försäsong fick vi hyra en stuga för fyra personer inklusive frukost för endast 900 kronor natten. Vi fick ett fantastiskt mottagande av Pia och Fredrik som är de som tar emot och servar. Ägaren är Lars von Stockenström, Fredriks pappa. Gården har anor från 1400-talet och hörde då till Vadstena kloster.
Vi frågade vilken av stugorna vi skulle bo i och fick till svar att vi kunde bo i båda två.
 
Huset närmast är uthyrningsdel, bakom det ligger huvudbyggnaden där Pia och Fredrik bor med sina två barn Laura och Otto.
 
Här står Pär-Åke och Niklas framför vår "lilla" stuga. Vi nöjde oss med att bo i en. Den nedre var oerhört fin med veranda ut mot sjön, men vi fick bättre sängplatser i den större. Det har varit ett oxhus tror vi.
 
När vi kommit i ordning i stugan så kom Pia med frukost helt i klass med syskonens smak, mycket och gott, ägg, skinka tre olika sorters bröd, ost så att det räckte till vinet på kvällen, youghurt, müsli, flingor, juice, kaffe och thé.
 
Här ett orangeri med grillplatser och en pool, allt öppet och tillgängligtTokigt nog så blev det inget bad i poolen, det får bli nästa gång...
 
Inget orangeri utan apelsinträd
 
Däremot blev det bad från bryggan redan första kvällen före middagen och andra kvällen eldade vi i bastun och badade i Kyrksjön igen
 
Underbar utsikt från den fina bastun
 
Brödrabad, lillebror visar vägen, storebrors ben strejkade först och vägrade hoppet, men i kom han till slut. Jag var i först faktiskt!
 
Stället sett nerifrån
 
Efter badet ska vi äta middag som vi dukat fram men vi får vänta på mamma som pratar med sin fästman, vi får ropa och ropa, -Kom nu innan maten kallnar!
 
Samtidigt som vi var där så hade Järna Lantmäteri någon form av personalträff och de åt både middag och frukost i orangeriet
 
Mamma verkar nöjd och hennes barn var nöjda
 
På Grytsbergs säteri har de helhetspaket för bröllop och andra festligheter och möjligheter för hela kalaset att övernatta. Vi såg fullt med bilder och reportage från tidningar uppsatta i den stora gamla ladugården som nu inrymmer festsal, bar och till och med ett rum där man kan vigas där en stor maffig flygel står. Det var en suverän stämning på stället alla dörrar öppna och allt tillgängligt och syskonen Norin är nyfikna av sig så vi gick allt på upptäcktsfärd.
 
Här är Pia med dottern Laura framför festlokalen och broder Niklas med sin nyinköpta hood från Intersport i Gnesta
 
Godsägaren Lars von Stockenfeldt samlade på coola bilar han hade haft ett tiotal, nu var där bara tre på plats, de var också öppna så vi tog oss en tur med Ferrarin....NEJ, NEJ NEJ, jag bara skojar. Det gjorde vi inte. Vi hade nog med att manövrera vår Renault Megane på de kurviga sörmlandsvägarna.
 
Tack Pia och Fredrik för er gästfrihet, vi kommer att rekommendera detta ställe till alla vi möter. Och kära bloggläsare, har ni vägarna förbi så ta kontakt med detta ställe, trots att vi hade lite halvdant väder så var boendet på Grytsbergs en mycket stor del av vår lyckade resa.
 
 
 
#1 - Mariann

Vilka fina bilder du har tagit på ett underbart ställe. Har ju varit där många gånger. Roligt att du hittat dit.

Svar: Hur kommer det sig? Är det dina hemtrakter? Det var verkligen supertrevligt, vänligt och vackert, särskilt för mig som bara älskar att basta och bada. Man nästan önskar att man skulle få gifta sig där. Vi åker ju alltid till Göteborg och västkusten, det där är oprövade trakter för oss. Vill nog ta med Per dit nån gång.
MammaMedia

#2 - Paul

Hej hopp
Vad underbart trevligt att du gör utflykter med mamma och bröderna. Grytsbergs var supertrevligt förstår jag.
Själv fortf. i Peking, varmt! Hoppas komma iväg upp på högre höjd nästa veclka. Kram till er alla. Paul

Svar: Nu ses vi snart, nu är det slut med sommarutflykter för den här gången.
MammaMedia

#3 - Mariann

Min syster Anita var gift med Fredriks pappa Lars under rätt många år. Så vi fick liksom från sidan vara med om när rörelsen byggdes upp. Blev så glad när jag såg dina fina bilder, för det är ett riktigt toppenställe.