Studio Total, chockerande marknadsföring



Kommer ni ihåg när Gudrun Schyman för Feministiskt initiativ eldade upp 100 000 kronor i Almedalen för att uppmärksamma löneskillnaderna mellan kvinnor och män? Eller kampanjen för Arvikafestivalen med en tjej som onanerar, för att visa på att festival och sex hör ihop, och det är positivt och kul? Den bloggande 18-åriga Marie Ascot som skrev om sitt destruktiva liv men som egentligen var en karaktär från operan Vanessa på Malmö Operan? Bakom dessa händelser står ett marknadsföringskollektiv i Malmö, som heter Studio Total. En av frontfigurerna, Tomas Mazetti, gästade Umeå i måndags i ett arrangemang av Marknadsföreningen Umeå, Dino lab, Racer Kommunikation, Umeå Creative Industry Association och Ung & Smart

Reklam kommer från latinets re clamare, vilket ungefär betyder att ropa om och om igen. Det är en vanlig metod, men för många uttjatad och genomskådad. Att skapa en BUZZ är ett annat sätt. Det handlar om mun till mun-metoden och kan innebära att vissa viktiga, trendiga, opinionsbildande personer förses med produkter som de sedan ska prata gott om, ofta under absolut tystnadsavtal. Just ordet buzz handlar om att det ska snackas om produkter eller tjänster, på ett positivt och mer trovärdigt sätt, ofta via bloggar, men ännu hellre i direktkontakt.

Studio Total går ännu längre och iscensätter händelser som medierna hakar på och skriver om. Här nedan finns citat från en intervju med Tomas Mazetti i en artikel i Cap & Design.

"– Vi använder medier på deras egna premisser och berättar historier med hjälp av samma dramaturgi som de, men i pr-syfte. Det är det som gör dem arga. Våra kunder får uppmärksamhet de annars inte skulle få, säger Tomas.

I Studio Totals portfolio kan man också hitta fejkbloggen Black Ascot, en blogg om en 18-åring överklasstjej på Östermalm som super och lever dekandent. Bloggen, som fick cirka 12 000 följare i veckan, avslöjades senare vara skapad för Malmö Opera.

– Reklam på vanlig annonsplats är ungefär som att säga till kunderna att man kan få vara kompis med dem om man först betalar 100 kronor. Vi får folk att prata om varumärket. På så sätt skaffar företagen kompisar, säger Tomas. "

Konferenssalen Loke är fylld av människor som sysslar med reklam och kommunikation, som väldigt tyst och koncentrerat lyssnar på den vilde kommunilkationsbusen, för dagen klädd i fin yllekostym med laskade sömmar, svart kostym, som passar klädkoden i branschen. Men han föreslår att man ska klä sig annorlunda, vara annorlunda om man vill nå ut med ett budskap. Hellre ful om alla andra är fina. Det viktigaste som jag skriver upp är att man ska älska det man gör, man måste tro på det man gör reklam för. Men väldigt mycket fokus nu ligger snarare på att utveckla nya produkter och där är målgruppen, mottagarna naturligtvis viktiga, men också att man har högt i tak där man jobbar.

Jag upplever publiken som lite tyst, rädd och svartklädd och hoppas att detta inte är signifikativt för Umeås kommunikationsbransch. Tomas öppnar för frågor innan han ska iväg med planet, men det är ganska tyst. Det  känns långt borta med chockerande kommunikation från denna församling. Men reklam och kommunikation handlar fortfarande väldigt mycket om att bygga relationer och skapa förtroende både med beställare och målgrupp, så på ett lokalt plan, med små aktörer kan man nog vara försiktig med bränder, onani och skandaler.

Jag är lite barnsligt stolt över mina aprikosfärgade byxor och jag är glad över att jag släpade mig dit, för det är alltid intressant att träffa spjutspetsarna på riktigt.
By the way, FI fördubblade sitt medlemsantal i samband med elden!

Ett annat aktuellt exempel på marknadsföring är Unionens sponsring av Kontoret, den svenska varianten på The Office. Jagvet inte hur mycket pengar de gått in med i produktionen men efter första avsnittet kan jag se att de måste ha påverkat manuset väsentligt. Flera minuter handlar om LAS (Lagen om anställningsskydd) och hur chefen faktiskt måste förhålla sig till det. Spännande eller chockerande, ja det beror väl ofta på om vi håller med om vikten av budskapet?

Trevlig helg!
#1 - Åsa

intressant om de nya metoderna inom reklam

som vissa tillämpar

han liknade väldigt mycket min far som ung

på din fina teckning

#2 - Åsa

intressant om de metoder vissa använder inom

reklam

han liknade väldigt mycket min far som ung

på din fina teckning

#3 - Åsa

intressant om de metoder vissa använder inom

reklam

han liknade väldigt mycket min far som ung

på din fina teckning