Chockerande fel, drogliberal, marknadsföring

Mitt senaste inlägg handlade om Studio Total och extrem marknadsföring. Är det för rätt värderingar och grejer kan det kännas coolt, kul och kreativt. Nu har jag sett ett exempel som fått mig att moralpanika eller kanske att helt sunt reagera mot nån jävla drogromantisk skit.
Kaplan & Vernon, delar av Trainspotters, som om jag förstår det rätt också är en del av eller i alla fall produceras av Random Bastards som i sin tur är ett skiv- och bokningsbolag som också säljer coola prylar, främst utifrån skate och snowboardscenen. 
Nåväl, nu har Kaplan & Vernon släppt sitt album i form av ett USP kombinerat med en tändare...with butane gas to fire stuff up... och här gör man en "tuff" antydan om vad man ska tända på med den heta "vill ha" tändaren. Inte är det värmeljusen som ska lysa upp en fiberrik frukost inte.

Cecilia Renlund i Queens of Norrland uppmärksammade mig på videon till en av låtarna, häromdagen. Videon är gjord av Jonas Ernhill och Nils och Tage Herven. Hela albumet beskrivs på blog.whoa.nu såhär:  

"Historien som utspelas är kortfattat en resa från södra Sverige upp till Norrland med en icke uppmärksammad livsstil som mål. Hur man säljer något, hur man pratar i telefon, hur produkten tar sig upp till polcirkeln och hur samhället reagerar. Hela skalan från den renaste glädjen till det djupaste mörker avhandlas på detta intensiva, drygt 35 minuter långa album."

Men när man bara ser den aktuella videon upplever jag det bara som ett oerhört barnsligt, omoget, drogförhärligande där den åtråvärda tändaren om och om igen används för att tända på. Förpackningen som tändaren levereras i används också i olika sammanhang. Här kan vi tillsammans med Umeårapparna äntligen få åka bil i citymiljö och  passera graffitiväggar och butiker i slow motion i Umeå, där de sitter i baksättet och meckar och röker på tills de är helt jävla vindögda. Späd på med lite puffror och billiga horor så är vi nästan hemma. Det är lika OK här som i LA eller Bronx. Jag kan i och för sig se scener i filmen som påminner om drogkritiska filmer som Menace II society, Requem of a dream och Trainspotting men här finns ingen ironi eller något ifrågasättande.  Jag skulle verkligen vilja veta hur man tänker?


Bild från filmen Menace II Society av bröderna Albert och Allen Hughes från 1993 
 
Vad behöver man en tändare till? Vilka är målgruppen? Hur gamla är de? Hur gamla är de som varit inblandade i produktionen? Hur mogna är de? Vem har lånat ut lokaler till teamet? Vem skriver okritiska recensioner? Förklara gärna för mig om jag har missat nåt? Observera att jag inte är någon moralpanikkärring. Jag tror inte att det var Marilyn Mansons fel att Eric Harris och Dylan Klebold sköt ihjäl massa folk i Columbine, jag tror inte att man dödar någon för att man ser Motorsågsmassakern. Men jag tycker att man blir dum i huvudet av att röka på, jag tycker att det finns en massa romantiserande över hur frisläppt och liberal man blir av hasch och jag tycker dessutom att tobaksindustrin är en skitindustri. Man kanske kan använda tändaren för att tända på hela tobaks- och narkotikahanteringen, JA, det är kanske det man ska göra? Nåväl, det kommer kanske en fortsättning vad gäller videor, där vi får se "det djupaste mörker", denna livsstil kan föra med sig, men det gör inte tändaren mer logisk eller motiverad.
MammaMedia goes Menace
#1 - Paul

Bra talat, skrivet, Mamma Media, den här videon blir man inte riktigt klok på eller är det så illa att grabbarna tycker att det är råfränt att

"mecka holkar", drogromantik alltså, eller?

Det viktigaste är kanske ändå hur "målgruppen" ungdomar tolkar detta och där börjar det bli riktigt svajigt. Att det är någon form av kritik av en drogliberal livsstil i videon är mycket svårt att få det till.

#2 - Cecilia Renlund och resten av Queens of Norrland

Bra att du tar upp det på bloggen! Detta måste ifrågasättas.



Det är ju också bra att ni lärare får reda på detta och förhoppningsvis tar ni inte dit dem som föreläsare någon fler gång.

(De föreläste ju i filmsalen när vi gick i ettan)