Photoshop...

Ursprungsbild i ett lager
 
...är det första programmet jag ska lära mig grunderna i för att kunna undevisa i den kursen jag redan har börjat undervisa i, he, he. Vissa moment behärskar jag redan men väldigt ytligt och utan att veta riktigt vad jag gör. Idag har min kollega Maja Holmqvist suttit med mig över en timme och gått igenom bland annat lagerfunktionen och jag har experimenterat med denna bild från Kittelfjäll 2010. Målet för mig nu är att komma på en bildidé som jag vill genomföra där jag kombinerar flera olika bilder i ett kollage, för det är en uppgift som eleverna ska genomföra senare i höst och då blir lagerfunktionen en central del.
 
Redigerad bild i åtminstone fem lager, skärpan är förbättrad, färgerna mer höstlika och bilden är kanske som helhet inte bättre men i alla fall genomarbetad.
 
Idén till kollageuppgiften fick jag utifrån utställningen på Fotografiska i somras med Helena Blomqvists kanske överarbetade men intressanta bilder. Vi kanske har surrealism eller utanförskap eller kanske sagor som tema. Eleverna ska i alla fall uttrycka någon form av känsla i sina bilder. Därför måste även jag genomföra uppgiften. Men nu ska jag först planera måndagens kursintroduktioner, mediekommunikation B och filmkunskap.
Här nedan r två exempel på Blomqvists bilder.
 
                         
#1 - Paul

Det där gick ju bra! Visst den nedre bilden har mera "stuns" och då menar jag bilden inte personen som avbildas. Hon har ju "stuns"
utan att man behöver lägga på lager av skärpa etc. Shit nu vecklade jag in mig i ett resonemang som jag inte reder ut....

Svar: Jag kan nog känna att vissa delar av mig kunde skärpas medan andra delar kunde retuscheras bort, suddas ut och visst kunde man öka kontrast och färgtoner på en del ställen. Men jag har försökt krypa in i programmet men jag rymdes inte.
MammaMedia