Entreprenörskap 2: Hårizont hyllar håret



Jag har tidigare skrivit om  icke kommersiellt entreprenörskap här på Midgårdsskolan. Men ofta förknippar man begreppet med förmågan att förverkliga idéer så att de kan bli ekonomiskt hållbara företag. Det handlar om att vara företagsam, att knyta kontakter och samla på sig ett nätverk, att hålla sin omvärldskunskap aktuell och att se samverkansmöjligheter (MammaMedias definition denna sena fredageftermiddag).

Ingela och Lena på Hårizont är verkligen ett praktexempel på detta. De har alltid något nytt på gång. Första gången jag besökte deras då, enda salong var någon gång på tidigt 90-tal tror jag. Den låg mittemot den nuvarande salongen på Skolgatan. Ibland var de helt utmattade (då småbarnsföräldrar) på grund av att de varit uppe hela natten och målat och nystylat hela salongen. För inte var det tillräckligt bra och nog som det var! Flytt till andra sidan gatan, efter ett antal renoveringar där, så öppnade de salong på IKSU. Efter ett par år, naturligtvis hann de renovera Skolgatan ett par varv där emellan, så kändes det lite trist och tråkigt. Då skapades en liten mysig, trendig, lillasyster i Shop`n Drop på Kungsgatan vid coola, Schmäck och Kii. Det är numera mitt favoritställe och det har jag skrivit om här.  Salongen på Skolgatan fylls eftersom med nya produkter och verksamheter, kuddar, husgeråd, smycken och smink. Nu borde de väl ha fullt upp ändå?

NEJ är såklart det enda svaret på det. Kring första advent öppnar de galna entreprenörerna en verksamhet på Strömpilen, i ett av båthusen. Där ska det bli ekologiska produkter och behandlingar, grönt te och raw food. Här har de naturligtvis haft stor nytta av sin entreprenöriella kompetens. Att få loss ett båthus, bara det! Sedan samarbetet med de externa verksamheter som kommer att flytta in med mat och fika. Jag som älskar att bada undrar om det går att hitta en kombo, bada först från bryggan, klipp och styla sen...kanske en ekologisk drink i solnedgången. 






Här är Ingela och Lena. Jag har en känsla av att det inte är alltför ofta man ser dem sitta ner, i alla fall inte samtidigt.



Här är deras nya fina påsar som ofta fylls med hiskeligt kostsamma nödvändiga produkter (har jag sktrivit om här) för att hylla håret och det är ju huvudsaken. Ett tips till Hårizont som numera har en blogg, är ju att ni faktiskt skriver ner er historia. Det är ju så populärt med storytelling och detta handlar om två av Umeås entreprenörsprofiler.