Entreprenörskap 1: Hylla huvudbonaden

Alla examensmål i den nya gymnasieskolan betonar vikten av entreprenörskap i någon form utifrån programmets karaktär. Det kan vara både att starta och driva företag, och att vara kreativ, ta egna initiativ, se möjligheter och lösa problem (www.skolverket.se). Här på Midgårdsskolan har vi nu exempel på det senare. Vi har kommunikativa entreprenörer från elevkåren som planerar och marknadsför en dag då alla som vill, ska hylla huvudbonaden genom att komma iklädda roliga hattar, kepsar, turbaner, sjalar etc. De har fyllt skolan med en uppseendeväckande snygg och inbjudande affischkampanj. Jag skulle vilja säga att det är rätt, rakt och rent, även om de själva uppmärksammade mig på att det saknas ett ord i en affischrubrik.



Här har vi tre entreprenörer, Magnus Englund, Josef Holmgren och Leila Swartling. Josef läser grafisk profil och är en lovande formgivare redan nu. Dessa entreprenörer har här inte några kommersiella intressen och det handlar inte om något företag. Men om de får en företagsidé någon dag, så gissar jag att de kan kommunicera ut den så att den så småningom blir verklighet.



Det  är här det saknas ett ord, ser ni vilket?

 

Här är hela serien med affischer samlade på ett ställe. Det är snyggt. Det är upprepning med variation. Det sticker ut och det gör att just den dagen, den 21 september, blir en dag som sticker ut. Jag ska nog ha på mig hatten jag köpte i New York i våras.