Snart dags för kampanj mot tobak



Åhhh, jag ska bara läsa hela boken först, från pärm till pärm, innan jag gör om hela Power Pointen till introduktionen av informationskampanjen 2011.
Man vill så mycket, och man vill att det ska bli så bra. Veckan efter lovet ska våra medietreor dra igång en informationskampanj mot tobak. Läs gärna mer om det här. Informationskampanj.
Igår eftermiddag satt vi alla profillärare, text och mediekommunikation, grafisk kommunikation och foto, och planerade och gjorde grupperna. Ganska tufft jobb. Varje grupp ska ha minst en från varje profil. Det blir åtta grupper. Ywonne Wiklund från Västerbottens Läns Landsting kommer hit för att introducera uppdraget torsdag 10 november. Så himla spännande det ska bli.

Jag tycker att det är superintressant hur man kan påverka människor att förändra sitt beteende. På vilket sätt kan man jobba med masskommunikation och vad måste man ha andra strategier för att komma åt? Kampanjer är bra för att föra upp frågan på dagordnigen och skapa opinion, men för att förändra ett beteende krävs det interaktion och aktiviteter i den aktuella målgruppen.
 
Jag vill också verkligen att eleverna ska gå igång på detta, att de ska gilla uppraget, sina grupper och göra ett bra jobb. Se resultat av de tidigare kampanjerna i ovanstående inlägg. Jag ska plugga vidare för att så småningom (måndag direkt efter lovet...det blir till att jobba på lovet...) kunna hålla en bejublad introduktion till ämnet hälsokommunikation....eller så gör jag bara mitt bästa.

Igår redovisade våra estetettor sina kampanjer för Amnesty, se tidigare inlägg om det här, Kreativ kommunikation... och här, Mer Amnesty. Eleverna var duktiga och hade verkligen jobbat bra med idéer på kort tid. Här är ett bra exempel på kampanjmaterial för att Midgårdsskolans elever ska bli engagerade och vilja bli medlemmar i, och skänka pengar till Amnesty.



När detta publiceras är vi förhoppningsvis i Gävle på nätverksträff för medieprogrammen i Norrland. Om bilen vi åker håller sig på vägen, PUH, jag lider av både tandläkarskräck och åkabilpåhalavägarskräck. PUH!