Akvarellkurs med Lars A Persson



Tillsammans med Margaretha, Kerstin, Kerstin, Stig, Karin. Lilian och Lena, har jag tillbringat lördag och söndag i Lars A Perssons atelje på Kungsgatan, mitt i Umeå. Larmet på gatan utanför från Umeå Fashion Weeks kulmen på lördag når oss bara som ett avlägset brus, trots att basgångarna från catwalken får huset att skaka. Vi är helt upptagna med hur färgen ska bita och hur penseln ska hållas när det ska chumras.

Vi är på kurs i landskapsmåleri. Att hålla kurser är ett sätt för Lars att kunna leva på sitt konstnärsskap. Men han är utbildad bildlärare och jag märker att han är en duktig pedagog och att han njuter av det. Läs mer om det här: Lars A Persson.  

Jag som arbetar som lärare på heltid får njuta av att vara en elev. En dåligt förberedd elev. Jag har varit uppe och dansat kvällen innan och kom i säng efter två. Jag har inte gjort min läxa. Man skulle ha med sig skisser eller akvareller att ha som utgångspunkt. Jag har inget! Jag tänkte just det:
-Hur tusan ska det gå till att måla landskap i Lars A:s atelje, inomhus, vad finns det för landskap där? Nåväl, jag har min gröna Nokía som är full med bilder och eftersom jag är aningen trött och törstig så letar jag fram denna bild att ha som utgångspunkt. Bilderna är väldigt små, skärmen slocknar hela tiden och det är skitsvårt att lyckas göra en skiss. F...n också. Jag borde varit bättre förberedd!



Bilden visar Åsa, när vi efter en oerhört svettig långpromenad längs en landväg i Umbrien, äntligen får svalka oss i Tibern. Ett motiv som lockar mig som är både trött och lider av vätskebrist.

Efter en dags bråkande med detta oerhört svåra perspektiv och alla färger som bara blev en enda gröt av grönt och insikten om att jag bara längtar efter att bada, så lägger jag ner. En lugn och tidig kväll och en lite orolig natt, full av akvarelläventyr och ställningstaganden gör att  jag hitttar en ny bild att bråka med. En ny skiss och en ny process. Lars utmanar på ett bra sätt och trots min känsla av att vara rätt oduglig så går jag i mål nöjd, med en förhoppning om att jag är utvecklingsbar. En annan insikt som också är nyttig är den, att för varje lyckad bild så kan det finnas hundratals övningar och skisser. Jag är inte där än. Men Lars hjälper oss att hitta små pärlor i våra egna och de andras bildövningar.



Lars demonstrerar



Min process med den nya bilden. Det är från Kittelfjäll och en fiskekväll vid sjön.



Ett utsnitt som jag blev nöjd med.