Fräscha franska grönsaker från bananbovarna på Dole

Att ha tillgång till färskt dricksvatten är en klassfråga, inte i Sverige, men ute i världen. Det är en kanske naiv önskan från min sida men ändå; Tänk om alla forskare som sitter och utvecklar vapen kunde fokusera på hur världens folk ska få fungerande vattensystem, avlopp och toaletter. I Indien är det till exempel vanligt att kvinnor blir utsatta för våldtäkt när de söker sig ut i skogen på kvällarna för att uträtta sina behov. Ännu fler är de små barn som får diverse magåkommor på grund av att deras välling görs på orent vatten. Dole gör här reklam för sin fräscha, franska sallad som är sköljd i rent, kallt dricksvatten TRE gånger. Jag vet ärligt talat inte var den här salladen är odlad. Det kanske är i Skövde. Men jag tänker att OM den är odlad i ett område med brist på rent dricksvatten för befolkningen, så är det en stor skam att deras dricksvatten går åt tre gånger om, för att vi i västvärlden inte ska behöva skölja vår sallad innan vi lägger upp den i våra väldesignade salladsskålar.



Jag hoppas att någon på Doles svenska marknadsavdelning hör av sig och rättar mig om jag har fel. När jag skrev om det nya tuggummit Vigo här, så fick jag ju svar, dock ett konstigt, från någon på marknadsavdelningen. 
Jag är verkligen skeptisk till Dole sedan Fredrik Gerttens film Bananas. Det är en film som avslöjar hur det stora företaget utnyttjar dem som odlar bananerna och hur de utsätts för giftiga bekämpningsmedel. Se tralier för filmen här nedan. Efter filmens premiär fördubblades efterfrågan på ekologiska bananer i Sverige och Dole fick betydligt sämre resultat. Det är väl underbart att man kan påverka med medier. Men det krävs nog ett otroligt engagemang och vansinnigt hårt arbete. Gertten har gjort en film om rättegången och efterspelet också som jag länkar till längre ner.  Hitta mer om Gertten här på SFI:s sida.