Advent



Sedan jag var liten har jag varit med och bakat Svartnäs pepparkakor, de godaste pepparkakorna i världen. Men man måste lyckas med degen så att man kan kavla ut den riktigt tunt, det får gärna bli lite luftbubblor i den, då blir det ännu sprödare och godare. Jag återkommer kanske med receptet längre fram.

Advent firar vi ordentligt med papparkaksbak och upp med alla stjärnor och ljusstakar. Jag gillar traditionen men är skeptisk till många delar av storyn. Jag har skrivit om detta tidigare i inlägget Snart dags att fira resultatet av gudomligt sex.  Och jag har en text på gång som handlar mer om detta  men jag behöver jobba med den mycket och göra lite research. Rubriken kommer kanske att bli: Min Gud behöver ny logotyp och en kommunikationsstrateg ( det blir kanske inte förrän nästa december). Jag tror jag behöver tjänstledigt en termin för att skriva alla texter som är staplade på hög i min överfulla mentala hårddisk.

 

Jag har till och med tagit ner mina rosa gardiner och inbillar mig att jag ska får upp de röda längderna. Så det ser lite naket ut i köket. Men sen får det vara nog för vi, hela familjen Holm åker till Indien över jul och nyår!!! Till ett litet, familjeägt hotell 500 meter från stranden i Baga i Goa. Så står det i resekatalogen i alla fall. De där 500 metrarna kan ju bestå av en byggarbetsplats, en sjufilig motorväg eller bara en avgrund...hemska tanke...så sitter man där i Plus, lång i ansiktet och får skämmas för att man inte har läst det finstilta...och så slänger de katalogen i soptunnan... äsch nu spårar det, jag hade inte tänkt skriva så.

Vi ska alltså åka tillsammans med våra ganska vuxna barn och förhoppningsvis slippa julstress och mörker och kyla här hemma. Jag ser fram emot värme, en annan kultur, bad, färger och kryddor. Vi hoppas slippa magsjuka och katastrofer.  
Min ambivalens som turist och vårt förhållande till resor har jag skrivit om i Välkommen till paradiset.

Spana in kollegan Anita B Johansson som har julpyntat sin blogg. WOAOOOOW!
#1 - Lotta Lindh

Hej!

Trevligt att få en glimt av ert mysiga kök! Gillar verkligen dina bloggteckningar! Hoppas att julen i Indien blir bra ...det låter toppen! /Lotta