Snart sommarlov...



I senaste numret av Damernas hittar jag denna annons på baksidan. Jag reagerar positivt av någon anledning. Varför? Kvinnor förekommer oftare än män i annonsbilder överhuvudtaget. De är ofta i hemmiljö antingen i hushållssysslor eller att de pysslar om något av alla de underhållsprojekt varje del av kvinnokroppen består av. Hår ska odlas på vissa ställen och utrotas på andra. Det är vanligt med mycket hud i annonser där kvinnor är motivet. Kvinnor i annonser är oftast medvetna om att de är objekt, att någon ser på dem. Man pratar om den manliga blicken representerad av kameralinsen.
Ovanstående annons uppfyller en del kriterier för schablonbilden, ganska avklädd, pysslar med att fixa frisyren, smal, vit medel- eller överklass. Men bara det att hon inte verkar medveten om kameran, att hon vänder bort blicken, tycker jag gör annonsen sympatisk, avslappnad och därmed kanske ännu mer trovärdig. Intressant tycker jag. Vad tycker ni?

Nu har jag skrivit på betygskatalogerna och tar sommarlov om kanske en timme. Ska städa lite först.

Jag undrar hur det ska gå med bloggandet under sommaren. Jag kanske måste köpa en scanner så att jag kan fortsätta scanna bilder. Jag är besviken på mobilbloggandet eftersom bilderna blir så små. Hör gärna av er med kommentarer om vad ni vill läsa. MammaMedia önskar Trevlig sommar! Kanske gillar jag bilden där ovan för att kvinnan nog är på väg för att bada, det är jag också helst hela tiden. Jag hoppas på en blöt sommar.
#1 - Anita

Ja det ser faktiskt hyfsat naturligt ut, även om tshirten ser överstylad ut till mini-bikinitrosorna.



Bada på, hoppas du inte blir helt frånvarande från bloggen i sommar. Jag vill ju gärna ha lite koll på vad som händer :) Kram