Sega schablonbilder-köp inte Vigo tuggummi
Låt det betyda något hur företag och produkter kommunicerar. Jag såg en reklamfilm på fyran igår och blev utmattad. Reklamfilmen för Vigo tuggummi börjar med en sekvens med en bystig bimbo som blåser bubblor av sitt kletiga tuggummi, det ska ses som en lite töntig anspelning på en invit till sex eller åtminstone flirt med den man som står intill. Så töntiga var tuggummin förr i tiden. Nu är det mycket smartare. Det är tuggummin med vitaminer så att killar kan bli smartare och mer aktiva och tjejer kan bli vadå? Jo snyggare såklart!
Redan på tidigt 80-tal kritiserades reklam för att den framställde kvinnor som ständigt vårdande sitt yttre, med ständigt nya förbättringsområden och metoder. Män framställdes aktiva, sportiga, målmedvetna ofta yrkesutövande. Ni som har gjort reklamfilmen för Vigo borde skämmas, så javla stereotypt och schablonmässigt när man dessutom säger sig stå för något nytt.
Vigo Fokus illustreras med datorer, skrivbordsgrejer och tekniska prylar, Vigo Active med massor av sportartiklar övervägande i blått, Vigo Beauty med smink och skönhetsprylar och den dominanta färgen är rosa. sedan dyker tre personer upp, en kille i grå kavaj, en kille i klarblå sporttröja och en tjej i rosalila top. Då ska man fundera över vem som väljer vilket tuggummi. Oh my God. Bojkotta den sega bilden och den sega produkten. Konsumentverket har börjat nysta i hur bra och smart både själva produkten och marknadsföringen är och jag hoppas att det blir lite rabalder kring det här.