Estetiskt kommunicerande med kladd och klapp

40 stycken elever i årskurs ett på estetiska programmet, estetik och media. Samtidigt i ett klassrum. Tänk så mycket ångest, nervositet, livsglädje, krav och pirr och redan leda i de kropparna. Först en genomgång. Sedan måla på spännpapper till musik. Byt musik och byt ställe att måla på, om och om igen.





Visst blir det estetiskt tilltalande! Du får bestämma vad det kommunicerar.

Nästa moment presenteras av pedagogen



Välj ut en liten favoritbild ur den stora gruppbilden, klipp ut och montera. Skriv en rubrik.
Nästa del är att skriva en haiku, en japansk diktform som kan se lite olika ut. Denna gång var instruktionerna att skriva tre rader. Fem stavelser i första raden, sju stavelser i andra och slutligen fem stavelser i den sista raden. Någon form av tids-eller årstidsangivelse bör rymmas och något lite överraskande.



Här räknas det stavelser.



Bästa sättet att få rätt antal är att klappa.



Alla sätter upp sina verk och så blir det lite vernissage.



Så himla läckert det blir- det blir poesi.



Vilka bra elever och vilken estetisk komunikation.

#1 - Anita BJ

Alltså, så jäkla bra övning det där är. Det är VACKERT! :)

#2 - MammaMedia

Ha ha visst är det! Snacka om favorit i repris! Just det att det sker stegvis och att det är begränsningar gör att eleverna får mindre prestationsnoja.

#3 - Paul

Ja det där blev ju kul och bra nu gäller det bara att vi har väder när når vi skall på utflykt till Umedalens skulpturpark