Kittlande könsord



http://himmaveillustration.blogspot.com/

Den känslige läsaren varnas för att fortsätta läsa. Här kommer det nämligen könsord. Inte bara det, utan könsord i kombination med skola och klassrum och dessutom i bild….hugaligen…så hemskt…intressant…tror jag fortsätter läsa ändå…eller…


Jag är barnsligt förtjust i så kallade fula ord och den kreativitet som finns kring namnen på våra kön. Men jag är också fascinerad och ibland förfärad över den makt som orden har för att förstärka och förtrycka, och hur orden påverkar synen på sig själv och sin sexualitet beroende på om du är man eller kvinna. Män, kvinnor och deras sexualitet är en förutsättning för fortplantning, liv och förhoppningsvis glädje. Men då måste det vara lika villkor.

I alla fall, häromdagen kom en av mina elever in i klassrummet och utbrast:

 − Fittrum!

 Det var ett ord i en mening, men jag hörde bara ordet fittrum. Det tyckte jag var intressant, och delvis sant. I klassen på 26 elever så är det bara två killar. Det var eftermiddag och eleverna hade minst två timmars propagandaanalys framför sig. Jag frågade om jag fick berätta en snuskig historia från det verkliga livet för dem, appropå det tidigare utropade. Det fick jag, eller, tog jag mig rätten på grund av min auktoritet…?

Jag varnade för den låga nivån. Jag inledde också historien med ett genusperspektiv  på hur vi använder ord, och gav en kort historisk återblick. Kan det kallas undervisning nu? Till historien.

 1989 läste en kompis och jag Barn och ungdomskultur 20p, vid Göteborgs Universitet. Ämnet för dagen var ungdomskultur och språkbruk. Komikern och stå- upparen Anna-Lena Brundin var vid tiden ute på turné bland annat med missionen att förbättra statusen på ordet fitta. Hon ansåg att det var ett ord man borde ta tillbaka som ett positivt ord, då det alltför ofta  användes som nedsättande och fult. Om man på samma sätt som man positivt kunde säga om en person att det minsann var stake i honom eller henne så skulle fitta kunna få samma positiva betydelse. Detta var 1989. Jag kommer själv ihåg diskussionen från min egen högstadietid, på 70-talet, om hur killar som hade sex var coola och framåt. Medan tjejer som tog för sig fick ett dåligt rykte. Jag hör samma snack idag. Kvinnors och flickors sexualitet är mycket mer problematiskt och för många är det oerhört viktigt att ha kontroll över den. Det är fortfarande idag problematiskt med benämningen av det kvinnliga könet, även om snippa har gjort vissa framsteg som begrepp. Har man inte ens ett namn på sitt kön hur ska man då kunna prata om det, njuta av det, ställa krav eller frågor kring det.  Diskussionerna på Göteborgs Universitet tog slut och min kompis och jag begav oss iväg till våra bilar. Då säger min kompis:

 −Jag har ändå svårt för ordet fitta. Jag har svårt för att säga det. Kuken tar jag mycket hellre i min mun.

 Jag snurrade runt där på parkeringen, vilt vevande med armarna och undrade var publiken var. En sådan freudiansk felsägning borde inte få uttalas utanför scenen. Men som tur var fick jag hålla ett bejublat tal på väninnans  40-årskalas några år senare, och nu ingår den lilla historien i min repertoar.

Mina elever skrattade artigt och återgick lättade till analysarbetet.

 Jag har under fem veckor, tillsammans med min kollega, haft en lärarkandidat. Vi har varit oerhört seriösa och konstruktiva. Vi har diskuterat värdegrund, didaktiska problem, gruppnormer och groupthink . Vi har pratat om handledning och förhållningssätt. Förförståelse och förtrogenhet med medieämnet. Mellan varven har vår kära kandidat skrattat sig utmattad åt vår snuskiga och låga humor. Hon har skrattat så, dessa veckor, att hon börjar ana ett sexpack med magrutor. Hon har verkligen varit på träningsläger. Så med hennes tillåtelse publicerar jag härovan presenten jag fick den sista dagen. Den ska ramas in fint med glas och ram och passepartout.

Hon tyckte att det var passande och hon visste att jag tyckte om bilderna. Hon har förresten kommit igång med sin bildblogg nu. Vill ni se mer av hennes bilder så kan ni gå in på http://himmaveillustration.blogspot.com/ Kanske kommer det någon dokumentation av magrutorna. Mmmmmm

 

#1 - Anna Björk

UNDERBART CISSI! Helt fantastiskt, jag tror att du kanske ska mata din blogg med dina sensationella historier från då och nu, precis som det här inlägget! Du är för härlig! Tack för att du uppmärksammar min blogg i din, så roligt! Ska göra likadant i min! Undrar om mina magrutor dyker upp där... eller? Vi ses

#2 - Lina M Sandberg

Åh, jag saknar dig som lärare Cissi! :)

#3 - MammaMedia

Underbart att höra Lina! Du räddade mitt humör idag . Kram

#4 - Jossan

tänk att du aldrig berättat den snopphistorien för gamla textganget trots alla våra snusktimmar!