Svårt att välja smart?





Det är en av rubrikerna i en av mina broschyrer om vilken mobiltelefon man ska välja. Jag känner mig allt annat än smart. Jag tror inte heller att jag kommer att bli smartare efter detta stora beslut. Första vändan i jakten på den optimala apparaten så begav jag mig till fyra olika butiker för att ta reda på vilken
 telefon som liksom var JAG utifrån MINA behov.

Jag kanske låtsades vara smartare och mer initierad än jag är, när jag beskrev vad jag skulle ha mobilen till. Jag sa, typ, som om det vore helt naturligt: -Jag vill kunna jobba med min blogg, ta justa bilder, skicka texter och bilder och så… Så frågade de vad jag hade för mobil i dagsläget. Där (om inte tidigare) sprack den bild av mig som early adopter eller rutinerad kommunicerare via mobil. Jag lyfte fram min gamla traktor som inte kan vare sig skicka eller ta emot mms, än mindre användas till att fota med. Den låter inte ens längre när det ”ringer”.

Fyra helt olika tolkningar av vem jag är och vilken mobil jag ska ha blev resultatet. Samsung Galaxy 5, HTC Desire, Nokia N8 och såklart iPhone 4. Jag började nysta i priser och då kunde det låta så här 795 kr kontant i butik, 199 kr i månaden vid 24 månaders abonnemang *. Vad står stjärnan för? Jo, efter den 31/12 blir kostnaden 299 kr i månaden i x antal år+ tillägg för varje gång du ringer till din morsa på söndagar. Å andra sidan om du tar ett megasurftilläggsabonnemang så får du 2000 kr när du hämtar ut butiken ur mobilen OM du kommer ihåg att teckna dig som bonuskund i app.klubb.com. Eller kanske just den här passar dina behov, med fri tillgång till sju valfria applikationer, och om du binder dig för Halebop Hallå Surf i 24 månader så kan du göra allt och mer därtill förutom att ringa då, som måste betalas som ett tillägg med 39-59 kr per minut beroende på månens läge i förhållande till jordens bana.

 Jag fattar ingenting! Jag kan inte välja! Jag ger upp! Jag är inte smart och ska inte ha någon smartphone! Jag har drabbats av beslutsutmatttning.

Min väninna på andra sidan älven har köpt en rätt smart telefon. Hon skickar de mest konstiga meddelanden och ringer helt oväntade samtal och hon vet inte ens om det. Det är det nya smarta! Ja, det är i alla fall roligt och överraskande.

Nu blir det kanske helt enkelt så att jag köper en telefon som man kan få i färgen GRÖN. När valet är svårt så är det lika bra att gå på det banala och ytliga. Den snyggaste blir kanske den bästa partnern.

Jag börjar ändå vara på väg att fatta ett beslut…föreställer mig redan hur jag sitter och glor på apparaten och funderar på hur i hel…e man ska göra för att öppna den och ringa…Mmmmm

Förresten så har jag lovat att hälsa till Tove, Klara, Sofie och Fairuz, dom vill bara ha godis och rast mest hela tiden. Jag passar på att hälsa till hela MP2A. Dom är tydligen trötta på mig och min kollega och alla våra anayser. Nästa vecka ska vi avsluta propagandamomentet. Då ska jag också avsluta min läsning av Världens lyckligste folk och göra mitt inlägg om vem som har tagit Sverige. 

#1 - Åsa Törnblom

Oj vad jag känner igen mig! Fast jag har strulat ett år med en "smartphone"som inte funkat nåt vidare så till sist valde jag ett säkert kort om än väldigt dyrt. För övrigt tycker jag det verkar som "grön" inte bara är ett bra argument utan kan leda till en mobil med riktig bra kamera!

#2 - Johan Björk

Jag har en Sony Ericsson Xperia X10. Inte ngn mini utan den stora, och jag har ALDRIG varit så nöjd som jag är med den mobilen. Den kan jag varmt rekomendera... =)

#3 - Ccatarina

Hej du! Fick en ny mobil på jobbet för ngn månad sedan, en Nokia E71

Har börjat vänja mig nu, kändes lite svår att använda i början efter många år av Ericson, men du vet trial and error fungerar, tillslut har man lärt sig ;)

#4 - Solja

Hehe, fråga inte mig vilken telefon jag har....



...jag har min mobila utrustning, mitt alterego, mitt andra jag, min skatt, min räddare i nöden, min vän när åskan går, mitt sällskap, min tröst, svaret på alla mina frågor, min underhållning, min världskarta, mitt sociala nätverk, min hjärna, min riktning, mitt minne, min väckarklocka, mitt allt i allo, min agenda, min framtid och mitt förflutna, min dagbok och att-göra-lista, mitt gosedjur och min snuttefilt.



Den är allt utom mikrovågsugn, och en mikrovågsugn vill jag ändå inte ha.

#5 - Solja

ja just det.. man kan ringa med den också.

#6 - Anna Björk

Sök på min blogg nu Cissi! Jag har döpt den till Himmave Illustration, finns på Blogger.se! Vi ses och tack än en gång för din insats för min lärarexamen!



Många kramar

#7 - Anna Björk

Hoppsan nu blev det fel, här finns min blogg!

#8 - Anna Björk

Det är den tredje och sista som gäller Cissi! Ta gärna bort de andra två. Ibland är jag så ivrig att få dela med mig av något att allt blir lite tokigt! Det här är så roligt, mina bilder finns nu i bloggosfären och du kan följa mig och jag kan följa dig!



Vi ses

#9 - Anita

Ha ha ha! Underbart :D Kram

#10 - Anna Sjöberg

Hej Cissi! Kul text! Mitt råd helt utan motivering: Köp en ajfån och klä den i grönt pratgummi.

#11 - Matte- Butiks säljaren

Rolig läsning iaf. :)

Lycka till med din nya telefon. Tror att du är riktigt nöjd. Att vara "ytlig" är väl ganska naturligt även vid telefon köp. Telefonen är ju inte bara ett verktyg utan också en accessoar. Lycka till med ditt nya "smarta" jag. :)