Mera mat och kluven identitet

I denna blogg så testar jag alltså hur det är att blogga. Jag söker efter en bloggidentitet som mest ska bygga på min roll som bild- och medielärare. Begreppet Mamma Media stötte jag på för första gången 1991 i en skrift från Våldsskildringsrådet författad av Karin Stigbrand, Mediekunskap i skolan. Hon redogör för en antologi från UNESCO där en rad författare diskuterar behovet av mediekunskap i skolan och förhållandet mellan medierna och skolan. De båda institutionerna medierna och skolan jämförs som konkurrerande stormakter i barns och ungdomars liv. Pappa skola som är en ålderdomlig värld som helt styrs av sina egna principer och Mamma media som  alltid finns tillhands med tröst och näring, där barnen får veta allt om vuxenlivet innan de fyllt sju år.

När det handlar om medieutbildning i skolan så har det ofta handlat om att skydda eleverna från mediernas negativa inflytande. Att man ska lära sig vad som är bra och dåligt. En del av den debatten finns fortfarande kvar och en kamp mellan skolkultur och mediekultur pågår ständigt. Därför är det extra spännande att jobba praktiskt med olika medieuttryck. Genom att skapa egna budskap så blir man medveten om hur man gör och kan därmed lättare analysera och förstå andras budskap. Denna kamp har blivit extremt tydlig för oss på gymnasiet nu när alla elever har varsin bärbar dator. De kan chatta, spela, kolla outfits på alla bloggar och internetshoppar när de egentligen ska göra en propaganda-analys.

Nåväl, i mitt helginlägg styrde bloggen in på mat och hemavdelningen och där fick jag tänka till för att få lite medieprägel på det hela. Så jag avslutar idag med att lägga upp ett par bilder som bevisar att MammaMedia inte bara är medielärare utan också mamma och husmor som kan själv...göra müsli, baka bröd...det dröjer nog ett tag innan jag kommer med små käcka tips om hur städningen blir roligare...ja det skulle vara högtryckstvätten då. Förresten hörde jag igår av väninnan på Teg att hon har provat på en lövsugsmaskin och nu går hon och lurar på vad hon kan använda den till inomhus för att sanera...Jag vet att hon har och har haft fler husdjur än hon egentligen vill ha...

Här kommer den nygräddade müslin med kanel, det ska ju vara så nyttigt...




och här kommer fyra, fina, färska, fiberfyllda bröd Mmmmmmmmmmm



Jag hör från en del att de läser och jag får  kommentarer i Facebook, det är ju kul. Kommentera mera och gör det här. Det är visst det som räknas i bloggosfären. Ge mig svaret på vad MammaMedia har för profil och identitet? Har det spårat ur nu när hon blivit värsta bullmamman? Eller kanske ännu hellre hur borde hon vara? Mmmmmm
#1 - Anita

Mycket intressant. Även brödet och flingorna :) Men du, det måste ju finnas nåt forum, nån sida där du kan tipsa om din blogg lite mer officiellt än Facebook så dina intressanta och välskrivna inlägg så att säga når en större massa? Skolverket kanske har nån bloggtipssida?

#2 - Anita

Här kanske:

http://www.inetmedia.nu/bloggar/medier.shtml

#3 - "invigd i familjen"

Jag var på systembolaget (ajabaja och väldigt ovidkommande men ialllafall..) tillsammans med S.Hallberg och träffade då en kompis till henne (som hon uppenbarligen gått i samma klass som) och när dom pratat en stund insåg hon att jag och han inte hälsat. Varpå hon, inte presenterar mig som mig, utan säger " Det här är Erika OCH HON ÄR TILLSAMMANS MED CISSI HOLMS SON! Duvet, media cissi?!" Han visste. Och jag tackade för den ovanliga men ändå roliga presentationen och insåg där och då att du är en väldigt uppskattad, omtyckt och "skön" lärare därav S's väldigt entusiastiska presentation av mig som "hon som är tillsammans med cissi holms son".



Thought you should know and keep up the good work :)

#4 - MammaMedia

Ha ha ha! Jag fick läsa om detta några gånger innan jag fattade alla turer. Men jag förstår kärnan, hoppas jag och tackar och bugar för inlägget och boosten, kan det heta så, stavas så? BamseKramMmmmmm