MammaMedia och mat

Lördag: Ikväll ska vi ha gäster. Det kommer elva polare som ska få trattkantarellsoppa och timjanfocaccia till förrätt. Sedan blir det indiskt till huvudrätt. Lammgryta, röd linscurry och en gryta med haloumi ( inte så indiskt kanske), ärter och champinjer. Till det en indisk morotssallad. Hoppas det blir gott och hoppas det ska räcka. Två tonårsflickor ska visst också ha mat.

Efter maten ska vi försöka dra igång lite levande charader. Vi ska leka! Det kan bli hur kul som helst.

Efter maten ja...nu är soppan klar,  fem liter, ska bara tillsätta sherry vid uppvärmningen. Nu ska här skalas och tändsticksskäras 1,5 kg morötter, champinjoner ska hackas, curryn ska fixas och tiden bara åker racerbil....herregud hur ska vi rymmas? Tillbaka till spisen där maken kreerar en lammgryta med allehanda spännande tillbehör.

Detta kommer inte att funka, orkade tändstickshacka hälften av morötterna resten fick rivas och det är också tråkigt och tidskrävande. Kunde inte med att ta fram assistenten då alla bänkar är överbelamrade med grytor och karotter. Maken har dessutom börjat med brödbaket. Jag måste nog rationalisera mera. De två vegetariska grytorna får bli en salig kombination i samma gryta. Riskokaren ska fram, is till drinken...jag måste byta kläder ...jag slutar definitivt att skriva.

Söndagkväll: Det blev grymt lyckat och vansinnigt roligt. Alla blev mätta. När det började bli dags för kaffe och efterrätt blev det paus för charader. Jag är fortfarande hes efter att ha försökt leda en så enkel lek med dessa festprissar. Alla pratade i mun på varandra, protesterade mot reglerna, lät bli att lyssna och frågade om igen. Mina elever ska få guldstjärna, de är änglar jämfört med gårdagens gäster. Men när leken väl hade kommit igång skrattade vi så att vi skrek. Alla tappade bort sina glas och det blev ett fasligt diskuterande om nån som hade haft ett chateauglas med mycket vin och nu satt med nåt billigt varuhusglas som var nästan tomt. Vatten till alla och full fart på kroppsövningar och vilda gissningar. Boktitlar, filmtitlar, kändisar och djur. Den som fick boktiteln Bitterfittan fick jobba hårt och länge trots den ganska korta titeln.

Kaffe och efterrätt smakade extra gott efter lek och skratt.

När det gäller mat och media så har den galne, oftast fulle, kocken Floyd  påverkat mig väldigt mycket. Fräs vitlök, färsk ingefära och chili så kan du blanda det med nästan vad som helst...kanske lite riven lime också. Jamie Oliver blev jag nästan kär i när jag började upptäcka honom på TV. Kom på mig själv med att sitta och härma hans läspningar och truta lite med munnen och upprepa vad ha sa. Kände mig nästan påkommen och generad om någon kom in när jag tog del av honom. Han har ju dessutom gjort något stort av sitt kändisskap. Hans kamp för bättre skolmat i England är fantastisk. Bra matvanor handlar mycket om kunskap och kanske också om klass.

Idag var vi tvungna att sova länge för festen höll på till över två. Sedan har det varit en ljuvlig söndag med DN, lång frukost och pyssel. Jag har gjort müsli och bakat bröd. Tränat och läst min bok. Jag har pratat i telefon med min 85-åriga mamma som är i London på konstresa och med min dotter som är hos sin pojkvän i Istanbul. Nu ska det bli sova av inför den kommande arbetsveckan. Matlådan är redan packad med en blandning av indisk vegetarisk ärt och linsgryta och lammkorma utan lamm för köttbitarna är slut, men såsen är Mmmmmmmmm