Krigets första offer är sanningen

Hesidesannons i Politiken, som är en så kallad broadsheet, alltså det stora format som DN och SvD var i tidigare. Den var införd 1 maj 2008 eller 2009. Jag har letat efter vilka datum Lena Sundström befann sig i Köpenhamn. Boken kom i alla fall 2009.




Texten till annonsen lyder undantaget mina missar med de danska tecknen:

Underkastelse. Det islamiske hovedtörklede er symbolet på kvindens underkastelse. Islamisterne bruger det som ett staerkt och tydeligt tegn på troens dominans över både mand och kvinde, muslimer og ikke-muslimer. Det drejer sig ikke om ”30 gram stof”! Det drejer sig om tyranni og underkastelse. Ett flertal i Folketinget vil acceptere det i folketingsalen. Og domstolsstyrelsen har besluttet, at du som borger skal acceptere , at du i retten möter en dommer inhyllet i tyranniets slör. Stop det. Nu!

Jag vet inte riktigt vad rubriken betyder. Någon som kan hjälpa mig?

Jag kan inte säga att jag är någon förespråkare för slöja. Och absolut inte för burka eller nikab. Som gammal friluftsfrämjare och feminist så får jag inte det hela att gå ihop. Som kvinna ska jag ha samma möjlighet att hoppa över staket, springa fort, bada, simma, dyka, sola, cykla och åka skidor. Jag vill inte misstro männen. Att de inte ska klara av att se mitt hår, min hud, mitt ansiket, min kropp i rörelse utan att behöva tänka sex.  MEN man får inte göra som i annonsen ovan, för att hetsa mot en religion eller en folkgrupp. Ändamålet helgar medlen hävdar de skenheliga. Krigets första offer är sanningen, är en annan känd devis. Nu är det dags att göra helg. Adventshelg.

Jag är pirrig för onsdag 8 december. Då ska jag visa bilder på Pecha Kucha i Pub Freja. 20 bilder, 20 sekunder. Återkommer om det. Mmmmmmm

#1 - Paul

Cissi

"Rättens utslag är" skulle man kunna säga eller kanske "Det är fastslaget att"

Jag gillar din blogg, typ!

Paul