Post Pecha Kucha

Pub Freja en mörk, kall, snöig decemberkväll. Till ett Folkets Hus som är rätt tomt och öde anlände ett gäng täckbyxklädda, vintertrötta personer. Alla, utom kanske en, var påtagligt nervösa inför sitt framträdande.



Men Anna, The Pecha Kucha Master in this town, peppar oss och lugnar oss...i alla fall såpass att vi kan stå upp och prata. Det var grymt kul och intressant att ta del av allas kortprat. Jag som står inför publik varje dag, blev ologiskt nervös. Fötterna började intensivspruta transpiration, hjärtat höll på att bulta sig ut ur kroppen och tarmarna drog igång värsta ravepartyt. GULP! Väl på plats, på scen, lättade det. Jag älskar ju egentligen scenen, strålkastare, headset och publik...kan vi inte köra en turné, nu när vi kan det? Deltog gjorde Ville Lintamo,Anna Burén, Mina Widding, Hanna Widman, Fredrik Petrusson, Johan Gunséus, Thomas Distler , Anton Stjärnbrandt  
Charlotte Nordenfors var den som roddade ihop bilderna.
Här kommer några av de teckningar jag visade. Temat var Om att teckna-att skriva sitt liv-från dagbok till blogg.











Den här bilden gjorde jag dagen innan min Pappa dog, i somras. Den är i min minsta skissbok och den är liten och lite smutsig. Men, den visar så tydligt för mig vad det kan betyda att teckna för mig. Det vara att man distanserar sig en stund, fokuserar på pennan, papperet och handens rörelse, för att sedan få ett minne som fångar känslan bättre än något annat. Jag känner nästan pappas flämtande andetag, och min egen trötthet. Stunden blir närvarande här och nu. Det är häftigt. Det blev lite jobbigt att prata till en publik om den här bilden, men det kändes fint och viktigt. Och det kändes fint att Pappa fick vara med.


 
#1 - Åsa T

Kanske du inspiret mig att skaffa en ny skissbok...

fortsätt visa mer av sina sköna (an)teckningar!

#2 - Anita

Åh, så bra!

#3 - MediaMannen

Jag tycker att du var bäst...förstås ;-)

Vi är minsann ett väldokumenterat par. Jag som skrivit dagbok sedan tonåren och som både skrivit och tecknat. Undrar vem som ska läsa och kolla på alla bilder så småningom...? Ingen förmodligen...suck.

#4 - MammaMedia

#5 - MammaMedia

Grymt kul att jag inspirerar till tecknande för andra också. Tack för beröm, det värmer! Kram

#6 - Anna Sjöberg

#7 - Anna Sjöberg

Hej sköna Cissi,

jag är glad över modet, allvaret och humorn. Att vara där när det gäller. Som publik, med gemensamma känselspröt, känner man om det bara är en kropp som står på scen och lutar sig mot vanan. Just den här kvällen, då vi skrattade och grät lite tillsammans, blev på nåt sätt en alldeles egen berättelse.

Tack!

Anna