Mat och mediepåverkan

Jag har tidigare skrivit om vilka medieprofiler som påverkat mig vad gäller matlagning. Floyd, Jamie Oliver med flera. Jag kan också som ett läskpapper suga åt mig forskning, medierad och populariserad forskning som handlar om vad som är nyttigt att äta. Nu senast tog jag del av en artikel om alfakaroten, som finns allra mest i pumpa. En megastor undersökning som visade att man minskade riskerna att dö i förtid, av alla möjliga sjukdomar, med en herrans massa procent om man åt råvaror med mycket alfakaroten (låter min forskningsreferering vederhäftig...). Pumpa...verkar krångligt...ska försöka mig på det så småningom. Men näst mest av denna nyttiga ingridiens fanns det i morötter. Styrkt av dessa unika forskningsrön har jag dragit igång massa morotsinfiltration. Min äldsta dotter lyssnade lite lätt avmätt på min predikan och menade att det kanske inte var en så stor nyhet att morötter var nyttigt...ehe...







































Nåväl, morötter är nyttigt, avokado likaså och pumpafrön får duga. Jag gjorde en smarrig sallad till kvällens pajmiddag. Grovt rivna morötter överösta med kokande dressing av olivolja, lite balsamvinäger, lite äppelcidervinäger, citron, senap, salt och svartpeppar. På med avokado, mer citron och rostade pumpafrån och solrosfrön. Det blir skitsnyggt, och gott, med svarta sesamfrön också, men det hade jag inga idag.








#1 - Åsa T

Jag blir hungrig. Najs kombination!

#2 - Anita

Jag åt ett enkelt tillbehör till maten häromveckan: tunt skivade morötter tillsammans med smulad chevréost. Var mycket gott! Bra kombination av lite sött och lite krämigt/syligt :)